EMMA LAINE
Pagina 1 van 1
EMMA LAINE
KAREL *KWARTEL* STELT VOOR:
Miss
EMMA LAINE
VERBLIJFPLAATS: Helsinki, Finland
GEBOORTEDATUM: 26 maart 1986
GEBOORTEPLAATS: Karlstad, Sweden
LENGTE: 1.64 m
GEWICHT: 58 kg
COACH: Karel *Kwartel* (was coach van Nathalie Dechy)
DOELSTELLINGEN (carrière):
1) Nummer 1 worden in enkelspel of dubbelspel
2) Grandslamtornooi winnen in enkelspel
3) Grandslamtornooi winnen in dubbelspel
4) Tornooi winnen in dubbelspel
5) Tornooi winnen in enkelspel
DOELSTELLINGEN (Tweede seizoen):
1) Tornooi winnen in het enkelspel
2) Tornooi winnen in het dubbelspel
3) Nummer 1 speelster kloppen in het enkelspel
4) Top 10 eindigen op het einde van het seizoen
5) Top 5 halen tijdens het seizoen
KORTE VOORSTELLING
* Karel kwartel: ,,Emma Laine is een getalenteerde, gemotiveerde en aangename speelster die haar eerste passen zal zetten in het FWTA-circuit. Als coach van voormalig topduo Nathalie Dechy en Marat Safin (die onlangs gestopt zijn op het FWTA- en FATP-circuit) heb ik al enige ervaring met het begeleiden van topspelers. Ik zal trachten Emma zich optimaal te laten onplooiien in een sfeer waarin ze kan groeien. Zelf ben ik ervan overtuigd dat ze het niveau aankan en dat ze mits meer ervaring toch een te duchten tegenstandster zal zijn voor de top 10 van de wereld."
Miss
EMMA LAINE
VERBLIJFPLAATS: Helsinki, Finland
GEBOORTEDATUM: 26 maart 1986
GEBOORTEPLAATS: Karlstad, Sweden
LENGTE: 1.64 m
GEWICHT: 58 kg
COACH: Karel *Kwartel* (was coach van Nathalie Dechy)
DOELSTELLINGEN (carrière):
1) Nummer 1 worden in enkelspel of dubbelspel
2) Grandslamtornooi winnen in enkelspel
3) Grandslamtornooi winnen in dubbelspel
4) Tornooi winnen in dubbelspel
5) Tornooi winnen in enkelspel
DOELSTELLINGEN (Tweede seizoen):
1) Tornooi winnen in het enkelspel
2) Tornooi winnen in het dubbelspel
3) Nummer 1 speelster kloppen in het enkelspel
4) Top 10 eindigen op het einde van het seizoen
5) Top 5 halen tijdens het seizoen
KORTE VOORSTELLING
* Karel kwartel: ,,Emma Laine is een getalenteerde, gemotiveerde en aangename speelster die haar eerste passen zal zetten in het FWTA-circuit. Als coach van voormalig topduo Nathalie Dechy en Marat Safin (die onlangs gestopt zijn op het FWTA- en FATP-circuit) heb ik al enige ervaring met het begeleiden van topspelers. Ik zal trachten Emma zich optimaal te laten onplooiien in een sfeer waarin ze kan groeien. Zelf ben ik ervan overtuigd dat ze het niveau aankan en dat ze mits meer ervaring toch een te duchten tegenstandster zal zijn voor de top 10 van de wereld."
Laatst aangepast door kwartel83 op 10.03.08 11:32; in totaal 2 keer bewerkt
kwartel83- God
- Aantal berichten : 515
Leeftijd : 40
Registration date : 11-12-06
Re: EMMA LAINE
ENKELSPEL
PALMARES (seizoen 1):
PALMARES (seizoen 1):
W (0): /
RU (2): Berlijn I, US OPEN I
PALMARES (seizoen 2):
W (1): AUSTRALIAN OPEN II
RU (0):
1/2 (2): Sydney II, ROLAND GARROS II
1/4 (1): Charleston II
R2 (2): Berlijn II, Rome II
R1 (1): Boedapest II
RANKING:
BESTE: 2 (14/04/2008)
PUNTEN: 2313 (14/03/2008)
Laatst aangepast door kwartel83 op 14.04.08 13:16; in totaal 20 keer bewerkt
kwartel83- God
DUBBELSPEL
PALMARES (seizoen 1):
PALMARES (seizoen 1):
W (1): Rome I
PALMARES (seizoen 2):
W (1): AUSTRALIAN OPEN II
RU (1): Sydney II
1/2 (2): Boedapest II, Berlijn II
1/4 (2): Charleston II, Rome II
R1 (1): ROLAND GARROS II
RANKING:
BESTE: 9 (24/03/2008)
PUNTEN: 2154 (10/03/2008)
Laatst aangepast door kwartel83 op 14.04.08 13:17; in totaal 11 keer bewerkt
kwartel83- God
Emma Laine wint eerste FWTA-Enkelwedstrijd (25/10/2007)
Emma, Van harte gefeliciteerd met je eerste overwinning op het FWTA-enkelcircuit.
Dankuwel. Ik ben ook zeer blij dat ik vandaag eindelijk eens kon winnen. Ik verloor mijn eerste 2 enkelwedstrijden tijdens FWTA Sydney (tegen Shaughnessy) en FWTA Australian Open (tegen Kuznetsova) en wou vandaag dan ook echt winnen.
Voor de wedstrijd stond je 2.2 genoteerd door de bookmakers tegenover 1.6 voor Mauresmo.
Ik had dan ook alleen maar mijn voorgeschiedenis van mijn 2 voorbijgaande tornooien. Gewonnen had ik nog niet in het enkelspel in vergelijking met Amelie (FWTA 26) die op de Australian Open toch de 2de ronde haalde. Amelie startte dus als favoriet aan de wedstrijd.
Dat Amelie de favoriet was bleek al snel in de eerste set. In slechts 19 minuten haalde ze de eerste set binnen. Wat dacht je toen Amelie haar eerste setpunt verzilverde?
Ik was ondanks dat ik geen game gewonnen had toch tevreden over mijn spelniveau, maar faalde steeds op de belangrijke punten.
Tijdens de pauze tussen de sets in, probeerde ik mijn gedachten weer op 0 te zetten en terug mijn beste tennis proberen boven te halen.
Dacht je op dat moment dat je nog enige schijn van kans had om die tweede set te winnen en eventueel zelfs nog de 3de set binnen te halen? Velen dachten dat je ook in de tweede set van de baan geveegd zou worden. De bookmakers hadden je zelfs op 5.5 gezet tegenover 1.1 voor Mauresmo.
Ik blijf steeds in mezelf geloven want ik weet van mezelf wat mijn mogelijkheden en mijn beperkingen zijn. Dus ik had nog een goed oog in deze 2de set.
En dit bleek terecht te zijn, want je smeerde in die 2de set Mauresmo ook een 0-6 om de oren. Een 3de moest dan maar beslissing brengen. In deze set ging het dan weer wel gelijk opgaan tot bij 6-6 dan toch een tie-break moest gespeeld worden. Hoe hoog schatte je je kansen in die tie-break te winnen?
Toen ik 6-6 gelijk maakte in games, dacht ik wel dat ik een reëele kans had om ook de tie-break binnen te halen. Ik won de laatste games iets makkelijker mijn opslaggames binnen dan Amelie en als ik dan ook in de tie-break makkelijker mijn punten op eigen service kon binnenhalen, dan zag het er goed uit. En zo gebeurde het ook. Bij 2-1* in de tiebreak ging ik tweemaal door de opslag waardoor ik *4-1 voor kwam en zelf 2 keer mocht serveren. Mijn opslag draaide goed en haalde makkelijk mijn 2 opslagen binnen, waardoor ik op 6-1* kwam en 5 matchpunten had. Het eerste werd door Amelie met een ace weggewerkt, maar de 2de was dan wel raak, en was mijn eerste zege binnen.
Door je zege tegen Amelie zal je in de tweede ronde tegen de winnaar uit de match Kuznetsova [8] - Schnyder spelen. Tegen wie zou je liefst spelen?
Goh dat is wel een moeilijke vraag... Tegen Kuznetsova ben ik in het vorige tornooi nog verloren in 2 sets, dus indien ik tegen haar zou spelen zou ik graag mezelf willen bewijzen door revanche te willen nemen voor het vorige verlies. Voor deze match zou ik wel zeer gedreven zijn.
Tegen Schnyder zou ik liever niet spelen, omdat deze in een flow zit na haar dubbeloverwinning op de Australian open.
Ondertussen is die match ook afgelopen en blijkt dat Schnyder Kuznetsova verslagen heeft en je haar in de 2de ronde zal moeten bekampen.
Dat is wel jammer dat ik geen revanche kan nemen tegen Svetlana, want daar keek ik wel naar uit. En zoals ik daarstraks al gezegd heb, zit Patty nu in een flow, wat door haar overwinning tegen Svetlana nu ook blijkt. Dus het zal een moeilijke wedstrijd worden.
Indien Patty een mindere dag zou hebben, dan ben ik wel zeker dat ik een zeer goede kans maak om te winnen, maar zoals het er nu uitziet zal ik voor elk punt moeten vechten en proberen de fouten te beperken. Ik ben er in ieder geval al klaar voor.
Amelie Mauresmo moest eraan geloven...
Emma, Van harte gefeliciteerd met je eerste overwinning op het FWTA-enkelcircuit.
Dankuwel. Ik ben ook zeer blij dat ik vandaag eindelijk eens kon winnen. Ik verloor mijn eerste 2 enkelwedstrijden tijdens FWTA Sydney (tegen Shaughnessy) en FWTA Australian Open (tegen Kuznetsova) en wou vandaag dan ook echt winnen.
Voor de wedstrijd stond je 2.2 genoteerd door de bookmakers tegenover 1.6 voor Mauresmo.
Ik had dan ook alleen maar mijn voorgeschiedenis van mijn 2 voorbijgaande tornooien. Gewonnen had ik nog niet in het enkelspel in vergelijking met Amelie (FWTA 26) die op de Australian Open toch de 2de ronde haalde. Amelie startte dus als favoriet aan de wedstrijd.
Dat Amelie de favoriet was bleek al snel in de eerste set. In slechts 19 minuten haalde ze de eerste set binnen. Wat dacht je toen Amelie haar eerste setpunt verzilverde?
Ik was ondanks dat ik geen game gewonnen had toch tevreden over mijn spelniveau, maar faalde steeds op de belangrijke punten.
Tijdens de pauze tussen de sets in, probeerde ik mijn gedachten weer op 0 te zetten en terug mijn beste tennis proberen boven te halen.
Dacht je op dat moment dat je nog enige schijn van kans had om die tweede set te winnen en eventueel zelfs nog de 3de set binnen te halen? Velen dachten dat je ook in de tweede set van de baan geveegd zou worden. De bookmakers hadden je zelfs op 5.5 gezet tegenover 1.1 voor Mauresmo.
Ik blijf steeds in mezelf geloven want ik weet van mezelf wat mijn mogelijkheden en mijn beperkingen zijn. Dus ik had nog een goed oog in deze 2de set.
En dit bleek terecht te zijn, want je smeerde in die 2de set Mauresmo ook een 0-6 om de oren. Een 3de moest dan maar beslissing brengen. In deze set ging het dan weer wel gelijk opgaan tot bij 6-6 dan toch een tie-break moest gespeeld worden. Hoe hoog schatte je je kansen in die tie-break te winnen?
Toen ik 6-6 gelijk maakte in games, dacht ik wel dat ik een reëele kans had om ook de tie-break binnen te halen. Ik won de laatste games iets makkelijker mijn opslaggames binnen dan Amelie en als ik dan ook in de tie-break makkelijker mijn punten op eigen service kon binnenhalen, dan zag het er goed uit. En zo gebeurde het ook. Bij 2-1* in de tiebreak ging ik tweemaal door de opslag waardoor ik *4-1 voor kwam en zelf 2 keer mocht serveren. Mijn opslag draaide goed en haalde makkelijk mijn 2 opslagen binnen, waardoor ik op 6-1* kwam en 5 matchpunten had. Het eerste werd door Amelie met een ace weggewerkt, maar de 2de was dan wel raak, en was mijn eerste zege binnen.
Door je zege tegen Amelie zal je in de tweede ronde tegen de winnaar uit de match Kuznetsova [8] - Schnyder spelen. Tegen wie zou je liefst spelen?
Goh dat is wel een moeilijke vraag... Tegen Kuznetsova ben ik in het vorige tornooi nog verloren in 2 sets, dus indien ik tegen haar zou spelen zou ik graag mezelf willen bewijzen door revanche te willen nemen voor het vorige verlies. Voor deze match zou ik wel zeer gedreven zijn.
Tegen Schnyder zou ik liever niet spelen, omdat deze in een flow zit na haar dubbeloverwinning op de Australian open.
Ondertussen is die match ook afgelopen en blijkt dat Schnyder Kuznetsova verslagen heeft en je haar in de 2de ronde zal moeten bekampen.
Dat is wel jammer dat ik geen revanche kan nemen tegen Svetlana, want daar keek ik wel naar uit. En zoals ik daarstraks al gezegd heb, zit Patty nu in een flow, wat door haar overwinning tegen Svetlana nu ook blijkt. Dus het zal een moeilijke wedstrijd worden.
Indien Patty een mindere dag zou hebben, dan ben ik wel zeker dat ik een zeer goede kans maak om te winnen, maar zoals het er nu uitziet zal ik voor elk punt moeten vechten en proberen de fouten te beperken. Ik ben er in ieder geval al klaar voor.
Amelie Mauresmo moest eraan geloven...
kwartel83- God
Laine teleurstellend (2/11/2007)
Emma Laine heeft weer een teleurstellend tornooi achter de rug. Zowel in het enkelspel als in het dubbelspel verloor ze haar eerste wedstrijd.
Aan de zijde van Petra Mandula wonnen ze de tweede set overtuigend met 6-0 maar moesten ze zowel in de eerste en de 3de set hun meerdere erkennen in het duo Kim Clijsters en Michaëlla Krajicek
K Clijsters/Krajicek d. Laine/Mandula 6/3 0/6 6/0
In het enkelspel speelde Emma tegen de hogergeplaatste Jennifer Capriati een goede wedstrijd maar moest in 2 spannende sets haar meerdere erkennen. In de 2de set had ze haar kansen maar zoals gewoonlijk kon ze
deze niet benutten.
Capriati - Laine 6-4 7-6(4)
Door de 2 verliespartijen zal Emma Laine niet veel vordering maken op de
FWTA-wereldranglijst. De doelstellingen die ze aan het begin van haar
carrière blijken voorlopig nog wel te hoog te zijn, maar natuurlijk zal ze haar best doen om de komende tornooien wel te overtuigen.
Emma Laine heeft weer een teleurstellend tornooi achter de rug. Zowel in het enkelspel als in het dubbelspel verloor ze haar eerste wedstrijd.
Aan de zijde van Petra Mandula wonnen ze de tweede set overtuigend met 6-0 maar moesten ze zowel in de eerste en de 3de set hun meerdere erkennen in het duo Kim Clijsters en Michaëlla Krajicek
K Clijsters/Krajicek d. Laine/Mandula 6/3 0/6 6/0
In het enkelspel speelde Emma tegen de hogergeplaatste Jennifer Capriati een goede wedstrijd maar moest in 2 spannende sets haar meerdere erkennen. In de 2de set had ze haar kansen maar zoals gewoonlijk kon ze
deze niet benutten.
Capriati - Laine 6-4 7-6(4)
Door de 2 verliespartijen zal Emma Laine niet veel vordering maken op de
FWTA-wereldranglijst. De doelstellingen die ze aan het begin van haar
carrière blijken voorlopig nog wel te hoog te zijn, maar natuurlijk zal ze haar best doen om de komende tornooien wel te overtuigen.
kwartel83- God
Emma Laine boekt tweede zege op FWTA-circuit (7/11/2007)
Emma
Laine (FWTA 32) heeft vandaag een tweede zege op het FWTA-circuit laten
noteren. In de eerste ronde van het TIER I tornooi in Berlijn was Laine
met 6-3 3-6 7-6(0) te sterk voor de hogergeplaatste speelster Kirilenko
(FWTA 21).
Haar eerste zege dateert van tijdens het TIER
I-tornooi van Charleston waarin ze in de eerste ronde te sterk was voor
Amelie Mauresmo (FWTA 26). Met kirilenko boekt ze dan de eerste zege
tegen een top 25-speelster.
In de tweede ronde zal Emma Laine
het niet treffen, want zal ze tegen Vera Zvonareva de baan op moeten.
Zvonareva is de nummer 2 van de wereld en één van de favorieten voor de
titel.
"Ik
speelde vandaag mijn beste match tot nu toe. Ik speelde vanaf het begin
van de match zeer aanvallend en op een zeer goed niveau. Ik denk dat
Kirilenko toch verbaasd was over hoe goed ik wel aan het spelen was, en
zonder dat ze het goed besefte won ik dan ook de eerste set met 6-3"
"De
tweede set verliep zeer gelijkopgaand, maar in het 8ste game verspeelde
ik zeer stom mijn opslagspel door het haperen van mijn service. Maria
kon dan ook de set uitserveren, wat ze ook deed met 3-6"
"AL
redelijk snel in de derde set kwam ik een break voor, maar werd naar
het einde toe teruggebroken waardoor een tiebreak gespeeld moest
worden. In de tie-break heb ik wel heel goed gespeeld en heb ik alle
punten gewonnen"
"Ik ben zeer blij met deze zege tegen
Kirilenko. Ik ben dan ook zeer blij dat ik een hoog niveau heb kunnen
vasthouden gedurende de match"
"Ik kijk wel enorm hard uit
naar de wedstrijd tegen Zvonareva. Ik hoop echt dat ik het niveau weer
kan optrekken en hoop natuurlijk ook te kunnen stunten en mijn tweede
opeenvolgende zege te boken"
Emma
Laine (FWTA 32) heeft vandaag een tweede zege op het FWTA-circuit laten
noteren. In de eerste ronde van het TIER I tornooi in Berlijn was Laine
met 6-3 3-6 7-6(0) te sterk voor de hogergeplaatste speelster Kirilenko
(FWTA 21).
Haar eerste zege dateert van tijdens het TIER
I-tornooi van Charleston waarin ze in de eerste ronde te sterk was voor
Amelie Mauresmo (FWTA 26). Met kirilenko boekt ze dan de eerste zege
tegen een top 25-speelster.
In de tweede ronde zal Emma Laine
het niet treffen, want zal ze tegen Vera Zvonareva de baan op moeten.
Zvonareva is de nummer 2 van de wereld en één van de favorieten voor de
titel.
"Ik
speelde vandaag mijn beste match tot nu toe. Ik speelde vanaf het begin
van de match zeer aanvallend en op een zeer goed niveau. Ik denk dat
Kirilenko toch verbaasd was over hoe goed ik wel aan het spelen was, en
zonder dat ze het goed besefte won ik dan ook de eerste set met 6-3"
"De
tweede set verliep zeer gelijkopgaand, maar in het 8ste game verspeelde
ik zeer stom mijn opslagspel door het haperen van mijn service. Maria
kon dan ook de set uitserveren, wat ze ook deed met 3-6"
"AL
redelijk snel in de derde set kwam ik een break voor, maar werd naar
het einde toe teruggebroken waardoor een tiebreak gespeeld moest
worden. In de tie-break heb ik wel heel goed gespeeld en heb ik alle
punten gewonnen"
"Ik ben zeer blij met deze zege tegen
Kirilenko. Ik ben dan ook zeer blij dat ik een hoog niveau heb kunnen
vasthouden gedurende de match"
"Ik kijk wel enorm hard uit
naar de wedstrijd tegen Zvonareva. Ik hoop echt dat ik het niveau weer
kan optrekken en hoop natuurlijk ook te kunnen stunten en mijn tweede
opeenvolgende zege te boken"
kwartel83- God
Eerste match winnen is leuk
Emma Laine is goed aan het nieuwe tennisjaar begonnen. De kersverse nummer 8 van de wereld had een eerste ronde te verdedigen vorig jaar en kon dit jaar dus enkel evengoed of slechter starten. En beter werd het uiteindelijk al heeft ze er het onderste van de kan moeten uithalen.
Met 7-6(6) 7-6(6) behaalde ze zodus een nipte overwinning tegen Agnes Szavay. In de tweede ronde zal ze met Tatiana Golovin een kwalificatiespeelster voorgeschoteld krijgen.
"Ik heb wel genoten van de overwinning. Het doet dan ook deugd om met een overwinning het nieuwe seizoen te beginnen. "
"Ik haalde het maar nipt, maar dit was volledig te danken aan het goede spel dat Agnes wist op te leggen op sommige momenten. Daarom ook een pluim voor haar en vind ik het voor haar dan ook jammer dat we beiden niet kunnen doorstoten. Maar dat is natuurlijk de sport."
"Winnen en verliezen ligt soms dicht bij elkaar. Zoals vandaag ook bleek. Ik ben wel blij dat ik de tweede ronde gehaald heb en dat ik mijn status van reekshoofd toch heb kunnen waarmaken."
"Ik hoop nog ver te geraken en zie de wedstrijd tegen Golovin dan ook goed zitten. Kwartfinale halen zou mooi zijn natuurlijk"
WTA SYDNEY - 25/02/2008
kwartel83- God
WTA SYDNEY
ENKELSPEL
R1: Laine [8] d. Szavay [WC] 7/6(6) 7/6(6)
R2: Laine [8] d. Golovin [Q] 3/6 7/5 6/4
Ook Mary Pierce had het niet onder de markt met newbee Kateryna Bondarenko maar won en ontmoet nu Emma Laine die Golovin klopte.
1/4: Laine [8] d. Pierce [3] 7/6(0) 1/6 6/2
Emma Laine, het Finse achtste reekshoofd in Sydney, klopte de Française Mary Pierce [3] na drie sets. Zij ontmoet nu Svetlana Kuznetsova.
1/2: Kuznetsova d. Laine [8] 7/6(5) 6/2
DUBBELSPEL
R1: Laine/Mandula d. Clijsters/Krajicek 3/6 6/2 6/3
1/4: Laine/Mandula d. Medina-Garrigues/Schnyder [3] 1/6 6/2 7/6(1)
Hendler en Maes zijn nog maar toe aan hun eerste proftornooi. Zij ontmoeten nu Emma Laine en Petra Mandula die Masters-kampioenes Anabel Medina-Garrigues en Patty Schnyder eruit kegelden.
1/2: Laine/Mandula d. Hendler/Maes [Q] 6/1 1/6 7/6(4)
De dubbelfinale gaat tussen Laine/Mandula en Safina/V Williams. Safina gaat met vertrouwen haar match tegen Kuznetsova tegemoet. Ze klopte hier vandaag samen met Venus het Russische duo Kuznetsova en Myskina. Laine en Mandula riepen Hendler en Maes een halt toe.
FINALE: Safina/V Williams d. Laine/Mandula 0/6 6/2 6/3
In het dubbelspel kon Safina wel winnen. Aan de zijde van Venus Williams klopte ze Emma Laine en Petra Mandula in drie sets.
kwartel83- God
WTA AUSTRALIAN OPEN
R1: Laine [7] d. Golovin [Q] 7/6(4) 6/0
R1: Laine/Mandula d. Pennetta/Sharapova [2] 6/3 6/0
R2: Laine [7] d. Petrova 6/0 7/6(5)
Van de drie overgebleven reekshoofden na de eerste ronde, blijft er nog ééntje over, nl. Emma Laine uit Finland. Zij klopte de halve finaliste van vorig jaar Nadia Petrova.
Laine ontmoet ex-nummer 1 Stevenson
1/4: Laine [7] d. Cibulkova [Q] 6/4 6/0
Stevenson klopte wild card-speelster Amélie Mauresmo en ontmoet nu zevende reekshoofd Emma Laine die qualifier Dominika Cibulkova een bolwassing gaf.
1/4: Laine/Mandula d. Golovin/Stevenson 7/5 6/0
Aan de andere kant van de tabel staan Laine en Mandula tegenover Pierce en Wickmayer.
Laine stormt naar finales Down Under
1/2: Laine [7] d. Stevenson 6/2 6/2
1/2: Laine/Mandula d. Pierce/Wickmayer 6/3 6/3
Laine wint enkel en dubbel op Australian Open
FINALE: Laine [7] d. Harkleroad 7/6(0) 6/0
FINALE: Laine/Mandula d. Clijsters/Krajicek 6/0 6/2
Emma Laine heeft een knappe prestatie neergezet in Australië. Ze won zowel de enkel-als de dubbeltitel op de Australian Open. Laine was eerst te sterk voor Ashley Harkleroad in het enkelspel. Harkleroad kon enkel in set 1 wat weerwerk bieden. Daarna was de Finse samen met Petra Mandula een paar maatjes te groot voor Kim Clijsters en Michaella Krajicek.
Het is nog maar de eerste enkeltitel voor Laine. Vorig jaar maakte ze haar debuut op de tour. Het is de tweede keer dat ze het dubbelspel wint. Vorig jaar was ze met Mandula al de beste in Rome. Diezelfde Mandula haalt nu al haar twaalfde dubbeltriomf binnen. Het is al de derde keer dat ze de Australian Open wint. Dat gebeurde telkens met drie verschillende partners: met Sprem in seizoen 4, met Krajicek (de runner up dit jaar) in seizoen 6 en nu met Laine in seizoen 8.
Laatst aangepast door kwartel83 op 10.03.08 1:02; in totaal 1 keer bewerkt
kwartel83- God
Tijdens de ceremonie protocolaire werden ook de awards van vorig seizoen uitgereikt. De resultaten:
- Kim Clijsters werd met 89 procent speelster van het jaar. Ze volgt hiermee Mirza, Pennetta en Stevenson op die vorig jaar verkozen werden. Het is de eerste keer dat een speelster deze categorie zo duidelijk wint. Anastasia Myskina strandde op 11%.
- Australian Open-laureate Emma Laine is de revelatie van vorig seizoen. Ze boekte 78%. Petra Mandula en Mary Pierce kregen elk 11% van de stemmen. Laine volgt Zakopalova op die vorig seizoen niet kon bevestigen.
- Vorig jaar werden Clijsters en Davenport verkozen tot sportiefste speelsters. Dit jaar mag Lindsay Davenport alleen schitteren in deze categorie. Ze kreeg 44% van de stemmen, Clijsters moest tevreden zijn met 22%. Schnyder, Zvonareva en Laine kregen elk 11% van de stemmen achter hun naam.
- Flavia Pennetta en Maria Sharapova waren al twee jaar naeen dubbelteam van het jaar. Dit jaar werden ze verkozen tot bitchen van de FWTA Tour. Ze kregen elk 22% van de stemmen. Clijsters, V Williams, Mirza, Vaidisova en Davenport (!) kregen allemaal 11%.
- Ashley Harkleroad en Sania Mirza zijn het dubbelpaar van het jaar met 67% van de stemmen. Medina-Garrigues en Schnyder kregen 22%, Davenport/Zvonareva 11%.
- Dieter werd voor het derde opeenvolgende jaar coach van het jaar. Hij kreeg 56% van de stemmen achter zijn naam. In de 5de editie won hij met 34%, vorig jaar met 44%.
kwartel83- God
EEN VERRASSING VAN FORMAAT
Emma Laine heeft in Melbourne voor een stunt van formaat gezorgd. De Finse die vorige week nog een halve finale in het enkelspel en een finale in het dubbelspel wist te behalen, bewees daarmee dat ze met vertrouwen naar Melbourne afzakte.
Ze speelde prachtige wedstrijden en won zowel het ENKEL- als het DUBBELSPEL!!!!.
STATISTIEKEN ENKELSPEL
* MATCHEN: 5-0
* SETS: 10-0
* GAMES: 63-26
* SPANNENDSTE MATCH: * - Petrova 6-0 7-6(5) (R2)
* MAKKELIJKSTE ZEGE: * - Stevenson 6-2 6-2 (1/2)
Emma Laine stijgt dankzij haar eerste grandslamoverwinning van de 7de naar de 3de plaats in de WTA entryranking. In de race to the Masters staat ze op de eerste plaats.
STATISTIEKEN DUBBELSPEL
* MATCHEN: 4-0
* SETS: 8-0
* GAMES: 49-16
* SPANNENDSTE MATCH: * - Pierce/Wickmayer 6-3 6-3 (1/2)
* MAKKELIJKSTE ZEGE: * - Clijsters/Krajicek (Finale)
Ondanks haar eindoverwinning in het dubbelspel stijgt Emma Laine niet op de wereldranglijst in het dubbelspel. Samen met Petra Mandula blijven ze op de 11 de plaats staan. In de race staan ze na finale en winst op de eerste plaats.
DANKWOORDJE
Graag zou ik (Emma Laine) mijn coach bedanken die mij nu iets meer dan een jaar coached en mij naar de 3de plaats in het enkelspel heeft geleid.
Daarnaast wil ik ook mijn vriend John Isner bedanken en zelf ook feliciteren. Op de US OPEN wonnen we samen nog het gemengd dubbelspel. Nu won hij ook net als mij het enkel- en het dubbelspel. Daarom ook ene proficiat aan hem.
De organisator en de sponsor bednakt voor de geboden kansen.
Dankuwel ook aan alle fans en toeschouwers die gedurende het ganse toernooi naar de wedstrijden zijn komen kijken. Jullie hebben mij naar de titel gebracht. Dankuwel daarvoor.
Mijn dubbelpartner Petra Mandula wil ik ook zeker bedanken voor de kansen die ze mij geboden heeft. Ik vraag me nu af wat we volgende week gaan doen want we zijn de laatste 3 gespeelde toernooien telkens een ronde verder geraakt en nu hebben we de titel. Hopelijk kunnen we volgende weken nog wat titels toevoegen aan de lijst.
Tevens wil ik ook alle andere speelsters bedanken die op mij gestemd hebben in de categorie revelatie van het jaar. Ik apprecieer het enorm dat jullie deze erkenning aan mij gegeven hebben.
En als laatste wil ik Penetta en Cibulkova bedanken voor de felicitaties die ik mocht ontvangen na mijn dubbele overwinning.
kwartel83- God
stipje schreef:Shahar interviewt Emma Laine
1. Hoe voelt het om op een Grandslam een dubbelslag te slaan door zowel het enkel als het dubbel te winnen?
Het is iets magisch en eigenlijk is het wel moeilijk om te geloven dat IK zowel het enkelspel als het dubbelspel gewonnen heb .
Ik ben wel zeer verbaasd dat dit mij gelukt is. Maar ik ga er nu wel van genieten en proberen zo verder te doen.
2. Wat prefereer je zelf? Enkel of Dubbel?
goh beiden eigenlijk. Al speel ik natuurlijk wel het liefste gemengd dubbelspel samen met mijn vriend John Isner (FATP-speler) . Eigenlijk focus ik mezelf enkel op het enkelspel en probeer de lijn naar het dubbelspel door te trekken.
3. Hoe verloopt de samenwerking met je partner?
Met John Isner gaat alles nog goed . De samenwerking met Petra Mandula daarentegen liep in het begin wel strof maar de laatste toernooien zijn we heel goed op elkaar ingespeeld en daar hebben we deze week dan ook de vruchten van geoogst.
4. En met je coach?
Ik ben zeer tevreden met mijn coach. Het is iemand die mij steeds blijft steunen en mij gedurende de match blijft aanmoedigen. Ik heb van hem geleerd om nooit op te geven en steeds voor de punten te blijven vechten. Vorig jaar was mijn eerste jaar op de toer en als je dan niet vecht dan geraak je er nooit. Ik heb gevochten en heb uiteindelijk de kwalificaties van de Masters gehaald en de finale op de US OPEN. Daarnaast ben ik door de andere speelsters ook tot revelatie van het jaar verkozen. Dit kon ik enkel verwezenlijken door de goede hulp van mijn coach.
Mijn coach (kwartel83) door de FATP-spelers verkozen tot coach van het voorbije seizoen is een coach die al enkele jaren in het tennismilieu zit en weet wat er draait en wat belangrijk is. Hij heeft Marat Safin naar de eerste plaats gebracht in zowel het enkel- en dubbelspel en wist met Nathalie Dechy ook de eerste plaats in het damesdubbelspel te behalen. Hiermee bewees hij dan ook dat hij een topcoach is.
Zelf ben ik samen met John Isner (mijn vriend en FATP-speler) iets meer dan een jaar onder de hoede van kwartel83 en door de goede samenwerking en zijn tacktische kennis staan we nu beiden op de 3de plaats in het enkelspel en staat Isner zelfs op de eerste plaats in het herendubbelspel. Maar belangrijker vanal is het feit dat zowel ikzelf al John Isner het enkel- als het dubbelspel gewonnen hebben in Melbourne. En deze unieke prestatie kunnen we alleen maar aan onze coach danken.
5. En hoe ga je dit nu vieren?
Goh, Echt enorm hard vieren gaan we niet doen. We (John Isner, kwartel83 en ikzelf) gaan wel samen dineren met Marat Safin en Nathalie Dechy die ook meegekomen zijn naar Melbourne. Maar lang gaan we het ook niet trekken want het circuit gaat verder en het vliegtuig gaat niet wachten .
kwartel83- God
WTA CHARLESTON
R1: Laine [2] d. Mauresmo [WC] 1/6 6/3 6/0
R1: Laine/Mandula d. Davenport/Zvonareva [3] 0/6 7/5 6/0
R2: Laine [2] d. S Williams [WC] 6/4 3/6 7/6(1)
1/4: Pennetta d. Laine [2] 7/6(6) 7/6(6)
1/4: Henin/Rubin d. Laine/Mandula 6/3 2/6 7/5
kwartel83- God
Proficiat Pennetta
Hey allemaal,
Het toernooi van Charleston is voor mij in de kwartfinales van het enkel- en dubbelspel afgelopen. Hiermee eindigt dan ook mijn mooie zegereeks van de voorbije weken.
In de eerste ronde tegen Amélie Mauresmo moest ik nog duidelijk in mijn spel komen. De overschakeling van ondergrond vraagt bij mij altijd enige aanpassingstijd. De eerste set verloor ik dan ook met duidelijke 1-6 cijfers. In het begin van de tweede set begon het da toch beter te draaien en vanaf 3-3 in de tweede set verloor ik geen enkele game meer aan de Francaise. Met 1-6 6-3 6-0 won ik dan ook de match.
Ik was in het algemeen nog niet tevreden over mijn niveau maar het niveau van de laatste set kwam wel dichtbij het niveau dat ik op de Australian Open wist te behalen toen ik mijn eerste grandslamtitel won.
In de tweede ronde hoopte ik dan toch een betere start te nemen en dit deed ik ook. Dankzij een vroege break in het 4de game stond ik de ganse tijd op een mooie voorsprong die Serena Williams niet meer kon goed maken. Na de eerste set verloor ik mijn concentratie en was het de Amerikaanse die de hiervan gebruikt maakte en mij de tweede set wist af te snoepen. In de uiteindelijk beslissende derde set kwam ik onmiddellijk 0-5 achter en leek het nummer 32 voor een stunt te gaan zorgen. Maar vanaf toen begon haar opslag minder goed te draaien en kon ik terug het vertrouwen terugpakken en kwam ik van 0-5 zelfs nog terug tot 5-5. Uiteindelijk wonnen we beiden nog ons eigen opslaggame en kon een tiebreak beslissen over winst en verlies. Ik gaf me op dat moment toch wel licht het voordeel omdat ik meer ervaring had in stressvolle situaties. Serena Probeerde wel maar het lukte net niet meer. Ik won dan ook makkelijk de tiebreak met 7-1. GAME SET MATCH 6-4 3-6 7-6(1)
Kwartfinale halen in alle toernooien is mijn doelstelling om zo mijn ranking te behouden of zelfs te verbeteren en dit was bij deze dan ook gelukt. Natuurlijk hoopte ik nog beter te doen en halve finale te halen maar dan moest ik voorbij Flavia Pennetta.
Sinds de Australian Open staat Flavia Pennetta niet meer in de top 10 van het vrouwentennis en is ze van plaats 5 naar plaats 11 teruggevallen. Maar dat ze deze terugval niet waardig is bewees ze dan in onze wedstrijd. In twee spannende sets, beiden een tiebreak, wist ze mij telkens te verslaan en toonde hierbij dan ook dat ze top 5 zeker en vast nog waard is en dat ze er alles aan zal doen om terug naar de top terug te keren. Met deze halve finale is het begin van de terugkeer dan ook ingezet. Ik wens het haar dan ook van harte toe want het is één van de sympathiekste speelsters op het FWTA-circuit. Ondanks dat ze volgens mij onterecht verkozen werd tot bitch van het jaar was zij toch één van de weinige speelsters die mij wist te feliciteren met mijn prestatie op de Australian Open. Daarvoor wil ik haar dan ook bedanken en wil haar tevens feliciteren met haar winst in de kwartfinales.
Hyvasti,
Emma Laine
(FWTA CHARLESTON - 16 maart 2008)
kwartel83- God
WTA BOEDAPEST
R1: Wickmayer d. Laine [2] 6/3 7/6(0)
R1: Laine/Mandula d. Harkleroad/Mirza [1] 0/6 6/4 6/1
1/4: Laine/Mandula d. Henin/Rubin 0/6 6/0 6/3
1/2: Pennetta/Sharapova [3] d. Laine/Mandula 6/2 0/6 6/0
kwartel83- God
FWTA BERLIJN
R1: Laine [2] d. Henin 0/6 6/2 6/3
R1: Laine/Mandula d. Kuznetsova/Myskina 2/6 6/0 7/5
R2: Wickmayer d. Laine [2] 6/4 7/6(0)
1/4: Laine/Mandula d. Harkleroad/Mirza [1] 0/6 7/5 6/0
1/2: Pennetta/Sharapova [3] d. Laine/Mandula 6/2 0/6 6/0
kwartel83- God
FWTA ROME
R1: Laine [3] d. Harkleroad 7/6(6) 7/5
R1: Laine/Mandula d. Cibulkova/Hantuchova 6/2 6/4
R2: Zakopalova d. Laine [3] 7/5 3/6 7/6(0)
1/4: Srebotnik/Stevenson d. Laine/Mandula 6/1 7/6(4)
kwartel83- God
Goede prestatie nodig...
Eindelijk sta ik nummer 3 van de wereld en vanaf dan lukt amper nog iets. Deze week weer in de 2de ronde de duimen moeten leggen, waardoor ik toch wel met een weinig beetje vertrouwen naar Parijs zal afzakken omdaar zo goed mogelijk te gaan presteren...
Ik speelde een goede eerste ronde maar in de tweede ronde verloor ik van de uiteindelijke runner-up. Zakopalova speelde een goede wedstrijd en varieerde enorm goed. Enkel in de tweede set kende ze een dipje waar ik handig gebruik van heb gemaakt
Zakopalova d. Laine [3] 7/5 3/6 7/6(0)
Maar ik speelde wel een goede wedstrijd maar veel koop je er natuurlijk niet mee.
Maar soit.... nu Roland Garros... Gelukkig tweede kwalificatieronde te verdedigen... inderdaad vorig jaar nog KWLAIFICATIES moeten spelen... DIt jaar dus al rechtstreeks op de hoofdtabel zowel in enkel als dubbelspel dus de ideale kans om veel punten te scoren.... En die kans ga ik niet laten liggen....
PARIJS HERE I COME !!!
(FWTA Rome - 06/04/2008)
Eindelijk sta ik nummer 3 van de wereld en vanaf dan lukt amper nog iets. Deze week weer in de 2de ronde de duimen moeten leggen, waardoor ik toch wel met een weinig beetje vertrouwen naar Parijs zal afzakken omdaar zo goed mogelijk te gaan presteren...
Ik speelde een goede eerste ronde maar in de tweede ronde verloor ik van de uiteindelijke runner-up. Zakopalova speelde een goede wedstrijd en varieerde enorm goed. Enkel in de tweede set kende ze een dipje waar ik handig gebruik van heb gemaakt
Zakopalova d. Laine [3] 7/5 3/6 7/6(0)
Maar ik speelde wel een goede wedstrijd maar veel koop je er natuurlijk niet mee.
Maar soit.... nu Roland Garros... Gelukkig tweede kwalificatieronde te verdedigen... inderdaad vorig jaar nog KWLAIFICATIES moeten spelen... DIt jaar dus al rechtstreeks op de hoofdtabel zowel in enkel als dubbelspel dus de ideale kans om veel punten te scoren.... En die kans ga ik niet laten liggen....
PARIJS HERE I COME !!!
(FWTA Rome - 06/04/2008)
kwartel83- God
"Proficiat Myskina"
Het tweede grandslamtoernooi van het jaar is achter de rug en in tegenstelling tot de Australian Open heb ik hier geen enkele titel weten te behalen. In het dubbelspel ging ik al snel de boot in met Mandula, maar in het enkelspel wist ik de eer toch te redden."
R1:Laine [3] d. Golovin 2/6 7/6(0) 7/5
"Voor de 3de keer dit jaar mocht ik het veld op tegen de Française Golovin en telkens wist ik wel van haar te winnen maar bleek het toch een moeilijke match. En ook deze keer was het niet anders. Golovin die aan een goede gravelreeks bezig is won toch redelijk vlot de eerste set waardoor ik toch even in paniek geraakte. Ik had niet veel punten te verdedigen wat dus de ideale kans was om punten te pakken. Maar dan moest ik wel zoveel mogelijk matchen trachten te winnen. "
"Ik wist mezelf te bedaren en kon de tweede set via een tiebreak binnenhalen. In de derde set hadden we beiden onze kansen maar leek het toch op een tie-break te gaan aflopen. Maar met een laatste stuiptrekking wist ik alsnog door de opslag van Golovin te gaan om de set met 7-5 te pakken en mij te plaatsen voor de 2de ronde"
R2: Laine [3] d. Rubin [Q] 6/4 2/6 7/5
"Mijn tweede wedstrijd wist ik makkelijker te winnen. Ik behaalde een redelijk hoog niveau en kon telkens met een kleine niveauverhoging in de eerste en derde set de set binnenhalen. In de tweee set kende ik een klein dipje maar met een goede derde set werd dit terug rechtgezet."
1/4: Laine [3] d. Schnyder [10] 2/6 6/3 7/6(0)
"Een eerste set vol fouten, een tweede set met veel winners en een derde set met grote concentratie. Kortom de wedstrijd tegen Schnyder was er een met veel afwisseling en voor de toeschouwers waarschijnlijk plezanter dan voor mezelf. Maar ik wist mij tot het einde te concentreren en dat heeft zijn vruchten afgeworpen want ik sta wederom in de halve finale van een grandslamtoernooi."
1/2: Myskina [2] d. Laine [3] 7/6(0) 6/1
"Tegen Anastacia Myskina was het van in het begin van de match spelen met het mes op de keel. Alles moest binnen zijn want anders werd ik medogenloos afgestraft. In de eerste set lukt het mij nog om een tiebreak uit de brand te slepen, maar deze moest ik aan Myskina laten. In de tweede set was mijn vat leeg. Ik speelde een heel mooi toernooi, haalde redelijk verrassend de halve finale van Roland Garros op een ondergrond die mij toch niet zo goed ligt en verlies uiteindelijk tegen de titelverdedigster en de latere winnares. Ik heb mijn best gedaan en mij goed geweerd al zeg ik het zelf en ben daar wel blij mee."
(FWTA ROLAND GARROS - 14/04)
Het tweede grandslamtoernooi van het jaar is achter de rug en in tegenstelling tot de Australian Open heb ik hier geen enkele titel weten te behalen. In het dubbelspel ging ik al snel de boot in met Mandula, maar in het enkelspel wist ik de eer toch te redden."
R1:Laine [3] d. Golovin 2/6 7/6(0) 7/5
"Voor de 3de keer dit jaar mocht ik het veld op tegen de Française Golovin en telkens wist ik wel van haar te winnen maar bleek het toch een moeilijke match. En ook deze keer was het niet anders. Golovin die aan een goede gravelreeks bezig is won toch redelijk vlot de eerste set waardoor ik toch even in paniek geraakte. Ik had niet veel punten te verdedigen wat dus de ideale kans was om punten te pakken. Maar dan moest ik wel zoveel mogelijk matchen trachten te winnen. "
"Ik wist mezelf te bedaren en kon de tweede set via een tiebreak binnenhalen. In de derde set hadden we beiden onze kansen maar leek het toch op een tie-break te gaan aflopen. Maar met een laatste stuiptrekking wist ik alsnog door de opslag van Golovin te gaan om de set met 7-5 te pakken en mij te plaatsen voor de 2de ronde"
R2: Laine [3] d. Rubin [Q] 6/4 2/6 7/5
"Mijn tweede wedstrijd wist ik makkelijker te winnen. Ik behaalde een redelijk hoog niveau en kon telkens met een kleine niveauverhoging in de eerste en derde set de set binnenhalen. In de tweee set kende ik een klein dipje maar met een goede derde set werd dit terug rechtgezet."
1/4: Laine [3] d. Schnyder [10] 2/6 6/3 7/6(0)
"Een eerste set vol fouten, een tweede set met veel winners en een derde set met grote concentratie. Kortom de wedstrijd tegen Schnyder was er een met veel afwisseling en voor de toeschouwers waarschijnlijk plezanter dan voor mezelf. Maar ik wist mij tot het einde te concentreren en dat heeft zijn vruchten afgeworpen want ik sta wederom in de halve finale van een grandslamtoernooi."
1/2: Myskina [2] d. Laine [3] 7/6(0) 6/1
"Tegen Anastacia Myskina was het van in het begin van de match spelen met het mes op de keel. Alles moest binnen zijn want anders werd ik medogenloos afgestraft. In de eerste set lukt het mij nog om een tiebreak uit de brand te slepen, maar deze moest ik aan Myskina laten. In de tweede set was mijn vat leeg. Ik speelde een heel mooi toernooi, haalde redelijk verrassend de halve finale van Roland Garros op een ondergrond die mij toch niet zo goed ligt en verlies uiteindelijk tegen de titelverdedigster en de latere winnares. Ik heb mijn best gedaan en mij goed geweerd al zeg ik het zelf en ben daar wel blij mee."
(FWTA ROLAND GARROS - 14/04)
kwartel83- God
Pagina 1 van 1
Permissies van dit forum: